„Nähtamatute jäätmete“ keskkonnamõju on isegi suurem kui nähtavate
Tänavusel üle-euroopalisel jäätmetekke vähendamise nädalal soovitakse panna inimesi kaalutlema ostude vajalikkuse üle, näidates, et uue eseme tootmisel tekkivad jäätmed on keskkonnale oluliseks koormuseks. Selleks on loodud lehele www.nähtamatudjäätmed.ee tarbija teadlikkuse testimismäng, kus saab kontrollida oma seniseid teadmisi, ammutada uusi ning lasta end juhatada, kuidas oleks mõistlik uue asja ostmisel või katki läinud toote puhul käituda.
Lehelt leiab ka näiteid teksade, nutitelefoni või sülearvuti tootmisel tekkivate nähtamatute jäätmete kohta, aga ka soovitusi, kuidas mõistlikumalt tarbida, et noid tekiks vähem. Vaata ja testi teadmisi: www.nähtamatudjäätmed.ee.
„Nähtamatud jäätmed kõlab natuke muinasjutuliselt, kuid tegemist on täiesti reaalse probleemiga: iga uue asja tootmisel tekib alati hulgaliselt jäätmeid, mida tarbija kunagi ei näe. Tihti on aga nähtamatute jäätmete keskkonnamõju suuremgi kui vana ja katkise toote käitlemine,“ sõnas Keskkonnaministeeriumi asekantsler Kaupo Heinma.
Selleks, et tootmine ja tarbimine oleksid keskkonnahoidlikumad ning väiksema negatiivse mõjuga loodusele ja inimese tervisele, on oluline toodete kasutusiga pikendada ning nende parandamine ja uuesti ringlusesse võtmine võimalikult lihtsaks teha – seda näeb ette ka Euroopa Liidu Rohelepe.
„Näiteks teksade või ükskõik milliste puuvillaste pükste tootmine algab juba puuvillakasvatusest, millel on suur mõju nii taimekaitsevahendite kui ka maa intensiivse kasutamise kujul. Kui puuvill saab kangaks, kasutatakse tollest vaid mingit osa, ülejäänu läheb raisku. Samuti kasutatakse kangaste töötlemisel eri kemikaale alates värvidest, lõpetades näiteks niiskuskaitse, pehmendajate ja muu taolise näol. See kõik koormab keskkonda, reostab seda, aga mõjutab otseselt ka inimeste tervist,“ loetles Heinma.
Iga tarbija peaks enne uue asja ostmist mõtlema, kas tal on ikka seda vaja. Kui vana läks katki – äkki õnnestub seda ikkagi parandada? Või õnnestub osta asendus kasutatuna. „Kui need variandid ei ole võimalikud, siis soovitame tarbijatel lubada endale vaid parimat – üks variant selleks on näiteks otsida toodetelt ja ettevõtete kodulehtedelt kinnitusi keskkonnahoidlikkuse ja muidu vastutustundlikkuse kohta,“ täiendas Kaupo Heinma.
Novembri eelviimane nädal on kuulutatud üleeuroopaliseks jäätmetekke vähendamise nädalaks (European Week for Waste Reduction). Selle raames kutsutakse inimesi üles jäätmeteket vältima ning ressursse säästlikult kasutama.